Regelböcker / Backe
Backe
2024
2.2 Licens – tävlingsformer och maskinklasser
Föraren ska inneha någon av följande giltiga licenser (tillfällig eller helårs): (förarlicenser min ålder 16 år)
- Junior eller Seniorlicens i Backe
- Elit, senior, junior eller breddlicens för motocross
Passagerare ska inneha passagerarlicens eller förarlicens/dock ej Ungdomslicens (min ålder 15 år). Alla licenser (helårs och tillfälliga) administreras via Svemo TA.
2.7.4
Bröstskydd ska följa gällande regler i NT (Skydd i hårdplats rekommenderas men även andra skydd som saluförs som bröstskydd oavsett hårdhet kan användas.)
3.1 Allmänna fordonsbestämmelser
Endast fordon tillhörande kategori 1, grupp A1 resp grupp B1/B2 kan tillåtas delta i backtävlingar. Eldrivna motorcyklar tillåts endast i klass Open och får ej delta i SM-klass.
3.1.5 Kortslutningsanordning
Sidvagns motorcyklar ska vara försedd med anordning som automatiskt bryter primärströmmen då föraren lämnar fordonet vid omkullkörning. Kortslutningsanordningen ska utlösa åt alla håll och dess utlösningslina ska vara ordentligt fäst vid föraren. Denna anordningen rekommenderas för Solomotorcyklar.
3.4 Tävlingsnummer
Startnummer väljs och bokas om för kommande säsong genom Svemo-TA, inom föreskriven tid. För mer information och detaljer se www.svemo.se.
Startnummer 1-10 är låsta och måste bokas via Svemo-kansli. Nedanstående startnummer används vid Backtävlingar i Sverige, oavsett tävlingsstatus.
- Solo (Startnummer 1 – 10) enligt SM-ranking föregående säsong.
- Solo (Startnummer 11 – 999) för förare i SM och Open.
- Sidvagn (Startnummer 1 – 10) enligt SM-ranking föregående säsong.
- Sidvagn (Startnummer 11 – 999) för förare i SM.
(Förare med slutplacering 1 – 10 kan välja detta startnummer för kommande säsong men förlorar då rätten till sitt nuvarande startnummer. Föraren kan också välja att fortsätta med sitt nuvarande nummer.)
Tävlingsnummer, vilka genom förarnas egen försorg, ska anbringas på motorcykeln enligt NT och följande bestämmelser:
3.4.2 Färg
Färgkombinationen mellan startnummer och bakgrundsfärg på nummerplåten är valfri, men ska vara av kontrasterande färg, så att numret är lätt avläsbara. Nedanstående färgkombinationer rekommenderas.
Maskinklass | Förarlicens | Bottenfärg | Sifferfärg |
---|---|---|---|
500 | Senior | Gul | Svart |
500 | Junior | Blå | Vit |
Sidvagn | Senior | Gul | Svart |
Sidvagn | Junior | Svart | Vit |
5.3 Program
För varje tävling ska program utges bl a för distribution till samtliga deltagare i samband med tävlingen. Önskas digitalt program krävs godkännande av adjungerad för Backe och Motocrossektionen.
6.1.1 Sjukvård ansvarig
Sjukvårdsansvarig är utsedd av arrangör och är ansvarig för att tävlingen genomförs i enlighet med Svemos regler gällande sjukvårdsberedskap. Sjukvårdsansvarig ska inspektera all utrustning/beredskap senast 30 min före start av träning/heat varje tävlingsdag.
Efter avslutad tävling ska den ansvarige sjukvårdaren,
– vara kvar på tävlingsplatsen i 30 minuter
– lämna en rapport med information om alla skadade förare till tävlingsledare
Rapporten till tävlingsledaren ska innehålla följande och vara påskriven av ansvarig sjukvårdare:
– Namn/födelsedatum eller personnummer på den skadade,
– skadeplats (var på banan/depå det hände)
– typ av transport
– mottagande sjukhus
– får inte innehålla personbundna diagnoser
8.2.1 Solo och sidvagn
Tävlingen är öppen för förare/passagerare med någon av nedanstående giltiga helårslicens eller tillfällig licens.
- Junior eller seniorlicens i Backe
- Elit, senior, junior eller breddlicens i motocross
- Passagerare ska inneha passagerarlicens eller förarlicens/dock ej U-licens (min ålder 15 år).
Motsvarande licens utställd av någon av de Nordiska Motorcykelförbunden (DMU, NMF, SML, Svemo, MSI) är tillåtet. Förare ska av sitt FMN ha giltig förarlicens och passageraren giltig passagerarlicens.
8.4.1
Anmälan till tävlingen sker genom Svemo TA enligt inbjudan/tilläggsreglerna och SR. Anmälningsavgiften är enligt följande, Solo/Sidvagn 600 kronor. Anmälningsavgift Open 500 kr. Efteranmälningsavgift uttas med ytterligare 200 kronor.
9.2 DELTAGARE
Tävlingen är öppen för förare/passagerare med någon av nedanstående giltiga helårslicens eller tillfällig licens:
- Junior eller seniorlicens i Backe
- Elit, senior, junior eller breddlicens i motocross
- Passagerare ska inneha passagerarlicens eller förarlicens/dock ej U-licens (min ålder 15 år).
Motsvarande licens utställd av någon av de Nordiska Motorcykelförbunden (DMU, NMF, SML, Svemo) är tillåtet. Förare ska av sitt FMN ha giltig förarlicens och passageraren giltig passagerarlicens.
14.6.4 Överklagande mot andra beslut
Överklagan mot andra beslut av Svemo, som inte avser bestraffningsärende eller tillämpningen av tävlingsregler, kan göras till RIN enligt RF stadgar 15 kap, inom två veckor efter den dag då beslutet meddelades.
1. ALLMÄNT
1.1 Tävlingsformer
En backtävling kan arrangeras för solo-, sidvagns- eller quad motorcyklar:
1.1.1
Med ett antal heat där den snabbaste körningen inom klassen avgör slutplaceringarna.
1.1.2
Med ett antal heat i omgångar där poängtilldelning enligt 5.1.2 avgör slutplaceringarna.
1.2 Supervisor
1.2.1
Supervisor utses av Svemo Motocrossektion (Adjungerade för Backe/Isbana) Respektive arrangör står för arvodet och ersättningen till Supervisor/Jury. Nivån på ersättningen regleras i Svemo SPAR.
1.2.2
När Supervisor ej närvarar på tävling ska eventuella protest avgöras och fastställas på tävlingsplatsen av ansvarig tävlingsledare (ingen rätt att vädja).
1.2.3 Ålder
Supervisor och fr.o.m. 2021 även tävlingsledare, får tjänstgöra t.o.m. det kalenderår 69 år uppnås. Motocrossektionen kan tillåta undantag från regeln.
1.2.4 Återrapport
Varje supervisor ansvarar för att i tävlingsrapporten i Svemo TA rapportera de skador som inträffar på tävling samt att informera om delar av tävlingen inte följt gällande regler samt att vidta de åtgärder som kan krävs. Supervisor kan ha behörighet att tillfälligt stänga av förare som ådrar sig skador på en tävling.
1.3 Dopning och alkohol
Förare som fälls för dopning bestraffas enligt Antidoping Sveriges regler. Se NT. Fälls föraren vid dopingkontroll/alkoholtest i samband med tävling ska förarens placering och eventuella poäng räknas bort och resultatet justeras därefter. Se NT.
1.4 Sanktionsavgift
Vid överträdelse av klubb av regler i SR får Svemo Grensektion utta en sanktionsavgift om högst 25 000 kronor. I grövre fall kan sådan överträdelse istället föranleda anmälan till bestraffning i enlighet med kap. 14 i RF:s stadgar. Beslut om uttagande av sanktionsavgift kan överklagas till Svemos Disciplinnämnd inom två veckor från beslutsdatum. Vid överklagande av Disciplinnämndens beslut gäller bestämmelsen i NT 15.2.3.2.
1.5 Tillstånd
1.5.1
Tävlingstillståndet gäller först när:
- Grundkraven enligt NT uppfyllts.
- När motocrossektionen i samråd med adjungerad för backe godkänt tävlingen.
- När tillståndsavgift erlagts via TA till Svemo.
- När supervisor/jury godkänt TR.
- När TR är inkomna till Svemo-kansli alternativt meddelats genom Svemo-TA.
1.6 Deltagande i träning/tävling inom Norden
1.6.1 Svenska förare
För träning/tävling utanför Sverige krävs Internationellt tillägg på förarlicensen för att Svemos försäkring ska gälla. (Se aktuella försäkringsvillkor)
2. FÖRARE OCH PASSAGERARE
2.1 Allmänt
För att köpa Svemolicens ska du vara svensk medborgare och inskriven i försäkringskassa eller utländsk medborgare permanent bosatt och folkbokförd i Sverige samt inneha fullständigt svenskt personnummer.
Förare/passagerare och vårdnadshavare ska vid all träning och tävling:
- Tillse att föraren och motorcykeln uppfyller kraven för tävlingens genomförande.
- Följa tävlingsledarens anvisningar.
Uppträda som sportsman före under och efter träning/tävling och följa de sportsliga lagar som gäller för träning/tävling med mc inom Sverige. (Se NT)
2.1.1
Förare – mekaniker – lagledare – vårdnadshavare och klubbledare har att rätta sig efter arrangörens anvisningar när det gäller uppehållsplats under tävling. Vederbörande ska uppehålla sig på anvisad plats till heatets slut och får inte korsa banan så länge det finns förare kvar på den.
2.2 Licens – tävlingsformer och maskinklasser
Föraren ska inneha någon av följande giltiga licenser (tillfällig eller helårs): (förarlicenser min ålder 16 år)
- Junior eller Seniorlicens i Backe
- Elit, senior, junior eller breddlicens för motocross
Passagerare ska inneha passagerarlicens eller förarlicens/dock ej Ungdomslicens (min ålder 15 år). Alla licenser (helårs och tillfälliga) administreras via Svemo TA.
2.2.1 Klasstillhörighet:
a) Förare indelas med hänsyn till tidigare tävlingsresultat i förarklasserna Senior och Junior.
b) Förarprov behöver ej avläggas innan licens kan uttas dock ska förare försäkra sig om att ha god regelkännedom för grenen.
2.3 Särskilda bestämmelser Junior- och Seniorlicens
2.3.1 Licenser och åldersgrupper
Juniorlicens utfärdas fr.o.m det år föraren fyller 16år t.o.m. det år förare fyller 19år.
Seniorlicens utfärdas fr.o.m det år föraren fyller 20år t.o.m. det år förare fyller 64 år. Förare över högsta ålder ska i samband med licensköp fylla i en digital hälsodeklaration för att erhålla tävlingslicens. Förekommer ”ja”-svar på någon av frågorna, krävs läkarintyg (Svemos framtagna blankett), som skickas in till Svemo Licensavdelning. Läkarintyget kommer vara giltigt i 5 år. Åldersindelningen gäller fr.o.m.1 januari det kalenderår som föraren uppnår åldersgränsen.
Förare licensierade med Junior eller Seniorlicens tillåts delta i:
- Klubbtävlingar hos förening(ar) där föraren är registrerad medlem i IdrottOnline.
- Enklare nationella och internationella tävlingar i Sverige.
- För deltagande i Internationella tävlingar samt träningar utanför Sverige vilka godkänts av nationsförbund, vilka är medlemmar i FIM/FIM Europé krävs internationellt tillägg på licensen och Internationell FIM licens (gäller tävlingar inskrivna i FIM tävlingskalender med ett NMFP nummer
- För mästerskaps- och statustävlingar – se respektive reglemente.
- Det ligger i förarens/vårdnadshavarens ansvar att se till att man har rätt försäkringsskydd för respektive bana och land där man kör.
2.3.2
Minimiålder: Solo 16 år (MX2), 17 år (MX1), Quad/Sidvagn 16år och passagerare 15år.
2.3.3 Ändring av licenstillhörighet
Det kalenderår föraren fyller 20 år sker automatisk uppklassning till Seniorlicens.
2.3.4 Maskinklasser
För detaljer om klassindelning, se detta reglemente för detaljer.
2.4 Särskilda bestämmelser Baslicens
2.4.1 Licenser
Baslicens är en nationell licens och utfärdas fr.o.m. det år föraren fyller 15 år och gäller endast för träning och deltagande i enklare backtävling samt klubbtävlingar i Sverige.
2.4.2 Ändring av licenstillhörighet
Förare som innehar baslicens kan välja att under innevarande säsong klassa upp sig till någon av de nationella/internationella licensklasserna, Junior eller Senior. Vid nedklassning av licensen förbrukas eventuell inbetald licensavgift och ingen återbetalning sker.
2.4.3 Maskinklasser
För detaljer om klassindelning se kapitel 3, Fordonsbestämmelser och Bränsle i detta reglemente.
Nationella restriktioner för förar- och maskinklasser.
Åldersindelningen gäller fr.o.m.1 januari det kalenderår som föraren uppnår åldersgränsen.
Maskinklass | Licens | Ålder |
---|---|---|
Solo MX1 | Bas | 17 år – |
Solo MX2 | Bas | 15 år – |
Sidvagn/Quad | Bas | 16 år – |
Passagerare | 15 år – |
2.4.4 Samkörning av klasser
Se kapitel 5 i detta reglemente under rubriken sammansättning av startfält.
2.5 Särskilda bestämmelser Klubblicens
2.5.1 Licenser och åldersgrupper
Klubblicens utfärdas fr.o.m. det år föraren fyller 15 år och gäller för följande:
- Träning på Svemo godkända banor i alla grenar (gäller inte Roadracing och Dragracing).
- Klubbtävlingar i den klubb licensen är utfärdad för. Det krävs att föraren är registrerad som medlem för klubben i IdrottOnline. Klubblicensen köps via Svemo TA.
2.5.2 Ändring av licenstillhörighet
Förare med klubblicens kan under säsong klassa upp sig till Junior eller Seniorlicens.
2.5.3 Maskinklasser
För detaljer om klassindelning, se detta reglemente för detaljer.
2.6 Särskilda bestämmelser Prova-På-Licens för träning
2.6.1
Se Svemo Nationella Tävlingsreglemente (NT) för information
2.7 Klädsel och skyddsutrustning
All skyddsutrustning ska uppfylla de krav som anges i NT, Svemo Nationella tävlingsreglemente.
Förare och passagerare ska bära:
2.7.1
Vadskaftade stövlar/kängor av motocrosstyp tillverkade av läder eller av annat lämpligt material. Passagerares läderstövlar/kängor får vara utrustade med gummisula endast under förutsättning att bindsulan är av läder.
2.7.2
Klädsel av skinn eller annat lämpligt heltäckande material.
2.7.3
Handskar av lämpligt material.
2.7.4
Bröstskydd ska följa gällande regler i NT (Skydd i hårdplats rekommenderas men även andra skydd som saluförs som bröstskydd oavsett hårdhet kan användas.)
2.7.5
Hjälm enligt bestämmelser i NT.
2.7.6
Ryggskydd är obligatoriskt vid all form av träning och tävling och ska uppfylla Svemo minimikrav. Se NT.
3. TÄVLINGSFORDON OCH BRÄNSLE
3.1 Allmänna fordonsbestämmelser
Endast fordon tillhörande kategori 1, grupp A1 resp grupp B1/B2 kan tillåtas delta i backtävlingar. Eldrivna motorcyklar tillåts endast i klass Open och får ej delta i SM-klass.
3.1.1 Indelning i fordonstyper.
3.1.1.1 Specialmaskiner – solo
3.1.1.2 Sportmaskiner – solo
3.1.1.3 Sidvagnsmotorcyklar
3.1.1.4 Quadmotorcyklar
3.1.2 Indelning i klasser
3.1.2.1 Special- och sportmaskiner – solo
Klass | Över cc | Max cc |
---|---|---|
500 | – 500 | 750cc, 4 taktmaskiner får deltaga |
3.1.2.2 Sidvagnsmotorcyklar
Klass | Över cc | Max cc |
---|---|---|
1000 | – 1000 (2-takt) | Max 1500 (4-takt) |
3.1.2.3 Quadmotorcyklar
Klass | Över cc | Max cc |
---|---|---|
Quad | 250 | 750 (2-, 4-takt, 1 eller 2 cyl.) |
3.1.3 Ljuddämpning
I Motocrossektionens särskilda dokument, (Regler och vägledning för ljudmätning), på www.svemo.se, beskrivs aktuella tillåtna ljudnivåer och hur mätmetoden ska genomföras. Reglerna för ljudmätning kan förändras, se www.svemo.se för information om eventuella förändringar
3.1.4 Avgasrör
Avgasrör får inte skjuta ut bakom en linje dragen vertikalt genom bakdäckets bakersta punkt.
3.1.5 Kortslutningsanordning
Sidvagns motorcyklar ska vara försedd med anordning som automatiskt bryter primärströmmen då föraren lämnar fordonet vid omkullkörning. Kortslutningsanordningen ska utlösa åt alla håll och dess utlösningslina ska vara ordentligt fäst vid föraren. Denna anordningen rekommenderas för Solomotorcyklar.
3.2 Särskilda bestämmelser Specialmaskiner – solo
3.2.1
Huvudram ska vara av sluten typ.
3.2.2
Avgasrör ska vara fästat vid ramen i minst 2 punkter, en främre och en bakre.
3.2.3
Motorcykel ska vara försedd med fungerande växellåda.
3.2.4
Motorcykel ska vara försedd med en broms som ger fullgod verkan på bakhjulet.
3.3 Särskilda bestämmelser Sportmaskiner solo
3.3.1 Färdbroms
Motorcykel ska vara försedd med två av varandra oberoende bromsar som ger fullgod verkan på två hjul.
3.3.2 Startanordning
Motorcykel ska vara försedd med startanordning.
3.3.3 Stänkskärmar
Motorcykel ska vara utrustad med stänkskärmar över fram- och bakhjul. Stänkskärmar ska på var sida vara så breda att de minst når ut till en rät linje tangerande däckets sida i två punkter med 1800 graders åtskillnad i vilken punkter däcket har sin största bredd. Stänkskärmarnas fram- och bakkanter ska vara avrundade med en rundningsradie av 9 – 60 mm.
3.3.3.1 Främre stänkskärm
Skärmen ska täcka minst 1000 av framhjulets omkrets. Vinkeln mellan en linje dragen från hjulaxelns centrum till stänkskärmens främsta punkt och horisontalplanet ska, vid fullt belastat fordon, vara mellan 450 och 600 mätt i hjulets främre, övre kvadrant.
3.3.3.2 Bakre stänkskärm
Vinkeln mellan en linje dragen från hjulaxelns centrum till stänkskärmens bakersta punkt och horisontalplanet får, vid obelastat fordon, inte understiga 250 mätt i hjulets bakre, övre kvadrant.
3.3.4 Fotstöd
Fotpinnar ska ha en diameter av minst 16 mm och ytterändarna ska vara halvsfäriska med en radie av minst 8 mm. De får inte placeras högre än 50 mm över en linje dragen genom fram- och bakhjulens centrum då motorcykeln är normalt belastad. De måste också vara placerade framför en vertikal linje dragen genom bakhjulscentrum.
3.3.5 Strömlinjeinklädnad
Ingen form av strömlinjeinklädnad får finnas.
3.3.6 Däck
Följande minimibredd gäller:
Klass | Framdäck | Backdäck | ||
---|---|---|---|---|
tum | mm | tum | mm | |
500 | 3.00 | 75.0 | 3.25 | 83.0 |
3.3.7 Styrstång
Styrstångens bredd ska vara minst 600 mm och får inte överstiga 850 mm.
3.4 Tävlingsnummer
Startnummer väljs och bokas om för kommande säsong genom Svemo-TA, inom föreskriven tid. För mer information och detaljer se www.svemo.se.
Startnummer 1-10 är låsta och måste bokas via Svemo-kansli. Nedanstående startnummer används vid Backtävlingar i Sverige, oavsett tävlingsstatus.
- Solo (Startnummer 1 – 10) enligt SM-ranking föregående säsong.
- Solo (Startnummer 11 – 999) för förare i SM och Open.
- Sidvagn (Startnummer 1 – 10) enligt SM-ranking föregående säsong.
- Sidvagn (Startnummer 11 – 999) för förare i SM.
(Förare med slutplacering 1 – 10 kan välja detta startnummer för kommande säsong men förlorar då rätten till sitt nuvarande startnummer. Föraren kan också välja att fortsätta med sitt nuvarande nummer.)
Tävlingsnummer, vilka genom förarnas egen försorg, ska anbringas på motorcykeln enligt NT och följande bestämmelser:
3.4.1 Antal och placering
Motorcykeln ska vara försedd med tre tävlingsnummerskyltar. En skylt ska monteras framtill och tvärs motorcykeln. De andra två placeras längs var sida av maskinen ovanför bakaxeln och bakom fotpinne – så att ett avstånd av minst 200 mm bildas mellan nummerskyltens framkant och en linje dragen vertikalt genom fotpinnen.
3.4.2 Färg
Färgkombinationen mellan startnummer och bakgrundsfärg på nummerplåten är valfri, men ska vara av kontrasterande färg, så att numret är lätt avläsbara. Nedanstående färgkombinationer rekommenderas.
Maskinklass | Förarlicens | Bottenfärg | Sifferfärg |
---|---|---|---|
500 | Senior | Gul | Svart |
500 | Junior | Blå | Vit |
Sidvagn | Senior | Gul | Svart |
Sidvagn | Junior | Svart | Vit |
3.5 Drivmedel
3.5.1 Specialmaskiner – solo
Enligt bestämmelser i NT eller ren metanol utan tillsatser.
3.5.2 Sportmaskiner – solo
Enligt bestämmelser i NT får användas.
3.5.3 Sidvagnsmotorcyklar
Enligt bestämmelser i NT eller ren metanol utan tillsatser.
3.6 Miljö / Markskydd
Se Svemo Nationella Tävlingsreglemente (NT).
Markskydd vid internationella tävlingar/mästerskap bestäms enligt FIM´s reglemente i ”Environmental Code”.
4. TÄVLINGSOMRÅDE
4.1 Tävlingsbana
4.1.1
Längd (mätt från start till mål längs banans mittlinje) rekommenderad minimum längd: 300 meter.
4.1.2
Rekommenderad Minsta bredd är ca 5 meter.
4.2 Säkerhetsområde
Arrangör är skyldig tillse att förarnas säkerhet, farliga föremål som stenar, stubbar, träd etc inte finns intill tävlingsbanan. Om sådana föremål inte kan avlägsnas ska de ytterst noggrant klädas in med halmbalar eller annat lämpligt material.
4.3 Dammbindning
Arrangör ska se till att eventuellt damm binds på ett, för publikens trevnad, tillfredställande sätt.
4.4 Publikavspärrningar
4.4.1
Längs hela banan ska finnas en från tävlingsbanan väl avgränsad säkerhetszon, inom vilken publik inte får befinna sig. Utsträckningen av denna zon avgörs av terrängens utseende och läge i förhållande till bansträckningen (kurvor, nivåskillnader och dyligt). Den ska vara så väl tilltagen att publikens säkerhet tillgodoses på ett betryggande sätt.
4.4.2
Startområde ska vara avspärrat för publik.
4.5 Tävlingsdepå
Vid varje tävling ska det finnas en parkeringsdepå, belägen nära startområdet och med direkt förbindelse med detsamma.
4.6 Startområde
4.6.1 Startplatta
Samtliga banor ska ha en hårdbelagd (asfalt eller liknande) startplatta i startlinjens fulla bredd. Startplattans djup ska vara sådant att motorcyklarnas fram- och bakhjul vilar mot plattan då maskinerna intagit korrekta startpositioner.
4.6.2 Startlinje
Den exakta startlinjen och tillika utlösningsanordningen för tidtagning utgörs av:
4.6.2.1
Ett snöre eller band som vid påkörning lätt går av, spänt 530 mm ovan markplanet och tvärs banan, eller av:
4.6.2.2
En fotocellanläggning med strålen riktad tvärs banan.
4.6.3 Stoppbalk
På lämpligt avstånd bakom startsnöret/strålen ska en stoppbalk mot bakhjul/ sidvagnshjulet placeras för att därigenom förhindra rullstarter.
4.7 Målområde
4.7.1 Mållinje
Den exakta mållinjen och tillika utlösningsanordningen för tidtagningen utgörs av:
4.7.1.1
Ett snöre eller band som vid påkörning lätt går av, spänt 530 mm ovan markplanet och tvärs banan, eller av:
4.7.1.2
En fotocellanläggning med strålen riktad tvärs banan.
5. ORGANISATION AV TÄVLINGAR
5.1 Tävlingsformer
5.1.1
Ett antal heat där varje förares snabbaste körning inom klassen avgör slutplaceringen.
5.1.2
Poängtävling över 12 omgångar (36 heat) med totalt 9 förare enligt följande körschema där den snabbaste föraren inom varje omgång tilldelas 3 poäng, tvåan 2 poäng och trean 1 poäng.
Omgång | Startnummer | Startnummer | Startnummer |
---|---|---|---|
1 | 1 | 4 | 7 |
2 | 2 | 5 | 8 |
3 | 3 | 6 | 9 |
4 | 2 | 4 | 9 |
5 | 1 | 6 | 8 |
6 | 3 | 5 | 7 |
Paus | |||
7 | 3 | 5 | 8 |
8 | 1 | 4 | 9 |
9 | 2 | 6 | 7 |
10 | 4 | 5 | 6 |
11 | 7 | 8 | 9 |
12 | 1 | 2 | 3 |
Förare med lika poäng efter 12 omgångar särskiljs genom extra heat.
De båda tävlingsformerna kan kombineras vid ett och samma arrangemang så att exempelvis en sidvagnstävling enligt 5.1.1 inplaceras i poängtävling för solomaskiner efter omgång 3 och omgång 9.
5.1.3
Annan tävlingsform enligt TR.
5.2 Tilläggsregler
Förutom enligt NT fastställda punkter ska i TR finnas uppgift om bestämmelser för träning, med tidsangivelser. Under perioden för denna regelbok kan rutinen för, och godkännande av tilläggsregler förändras, följ instruktioner genom Svemo-TA samt www. svemo.se.
5.3 Program
För varje tävling ska program utges bl a för distribution till samtliga deltagare i samband med tävlingen. Önskas digitalt program krävs godkännande av adjungerad för Backe och Motocrossektionen.
5.3.1
I programmet ska förutom startlistor, upptagande de startande i varje heat, återfinnas:
- Supervisorns namn
- Tävlingens namn
- Banchefens namn
- Tidschema
5.4 Anmälningar
5.4.1
För anmälan till tävling – följ instruktioner via Svemo-TA. Datum ska anges i TR. Anmälan till två eller flera arrangörer samma tävlingsdatum är förbjudet.
5.4.2 Anmälningsavgift
Anmälningsavgift får upptas vid alla tävlingar. Anmälningsavgiftens summa bestäms av arrangören. Arrangören ska återbetala anmälningsavgiften senast 5 dagar efter tävlingsdagen till förare som inte blir antagen eller som har lämnat återbud före anmälningstidens utgång. Återbud efter anmälningstidens utgång återbetalas anmälningsavgiften, (-100 kr i expeditionsavgift). Anmälningsavgiften skall även återbetalas vid inställd tävling. Expeditionsavgift får uttagas med max 100 kr vid återbetalning.
5.4.3
Efteranmälningsavgift ska uttas med högst 500 kr under förutsättning att detta framgår i TR och inbjudan.
5.4.4 Klasstillhörighet
En motorcykel tillhörande en viss klass får endast anmälas i den mån ifrågavarande klass förekommer och får endast tävla i denna klass.
5.5 Återbud
Vid samtliga tävlingar ska information angående återbud anges i TR.
6. TÄVLINGARS GENOMFÖRANDE
6.1 Säkerhet och sjukvårdsberedskap vid tävling och träning i samband med tävling.
För detaljer om minimum krav för sjukvårdsberedskap se bilaga A
6.1.1 Sjukvård ansvarig
Sjukvårdsansvarig är utsedd av arrangör och är ansvarig för att tävlingen genomförs i enlighet med Svemos regler gällande sjukvårdsberedskap. Sjukvårdsansvarig ska inspektera all utrustning/beredskap senast 30 min före start av träning/heat varje tävlingsdag.
Efter avslutad tävling ska den ansvarige sjukvårdaren,
– vara kvar på tävlingsplatsen i 30 minuter
– lämna en rapport med information om alla skadade förare till tävlingsledare
Rapporten till tävlingsledaren ska innehålla följande och vara påskriven av ansvarig sjukvårdare:
– Namn/födelsedatum eller personnummer på den skadade,
– skadeplats (var på banan/depå det hände)
– typ av transport
– mottagande sjukhus
– får inte innehålla personbundna diagnoser
6.1.1.1 Kontroll
Checklista för sjukvård skall skrivas under av sjukvårdare med delegering och sedan lämnas till supervisor. Bilaga A gäller även som en checklista för kontroll av sjukvård.
6.1.2 Brandförsvar
Erforderligt antal brandsläckare ska finnas åtkomliga i tävlingsdepån.
6.2 Flaggsignaler
6.2.1
Flagga i nationsfärgerna eller ljussignal – Klartecken till förare att start kan ske.
6.2.2
Grön Flagg – Banan klar.
6.2.3
Svart-vit-rutig flagga – Mål.
6.2.4
Gul flagg – Hinder på banan (flagga visas när passageraren ramlat av ett sidvagnsekipage). Inget lopp får påbörjas så länge gulflagga visas i backen.
6.3 Träning
6.3.1
Varje förare ska ges tillfälle till individuell träning.
6.3.2
Varje förare och i förekommande fall passagerare, måste gå hela tävlingssträckan till fots minst en gång. Vid målet erhålls bevis på detta. Bevis ska uppvisas för tävlingsledaren innan start tillåts.
6.3.3
För att få starta i tävling måste förare, och i förekommande fall passagerare, ha kört hela tävlingssträckan minst en gång.
6.4 Förarsammanträde
Förarsammanträde med samtliga tävlingsdeltagare närvarande är obligatoriskt.
6.5 Byte av förare passagerare och/eller maskin
6.5.1
Tävlingsledare har rätt att medge byte av förare och/eller passagerare och/eller motorcykel under förutsättning att de nödvändiga kvalifikationerna i enlighet med för tävlingen gällande regler finns.
6.5.2
Motorcykel får användas av flera förare under träning och tävling. Innan annan förare tar motorcykeln i bruk ska det meddelas tävlingsledaren för aktuell tävling. Tävlingsledaren ska i dessa fall notera namnet på den nya förarens tävlingsnummer samt maskinens ramnummer.
6.6 Start
6.6.1 Antal startande
Förarna startar en och en.
6.6.2 Startordning
Startordning (enligt 5.1.1) och startnummer (enligt 5.1.2) fastställs genom lottning inom respektive förar- och maskinklass.
6.6.3 Startplacering
Motorcykel ska placeras så att dess framhjul befinner sig omedelbart bakom startlinjen.
6.6.4 Startmoment
Då fordonet intagit rätt startposition ges klartecken till start med blå-gul flagga/ ljussignal. Transpondersystem/Transponder används för tidtagning och mellantider. Förare får inte lämna den hårdbelagda startplattan i sidled.
6.6.5 Fördröjning av start
En förare som fått klartecken till utkörning från depån till start men som inte är startklar i startposition inom två minuter ska uteslutas från heatet.
6.7 Omstart
Omstart får ske endast om föraren hindrats på tävlingssträckan eller om fel uppstått på tidtagaranordningen.
6.8 Mål
Vid målet bryter motorcykelns främsta del målsnöret/ljusstrålen, varvid tidtagningen automatiskt ska avslutas. Tiden ska meddelas föraren omedelbart efter målgång.
6.9 Slutresultat
Fastställes enligt 5.1.1, 5.1.2 eller 5.1.3.
6.10 Publicering av resultat
6.10.1
Resultat av en tävling (heat/åk) ska meddelas publiken med reservation för slutgiltig fastställelse av Svemo via TA.
6.10.2
Det åligger tävlingsarrangören att omgående efter avslutad tävling producera resultatlistorna i enlighet med bestämmelser i NT. Aktuell och uppdaterad resultatsammanställning för mästerskapstävlingar ska omgående godkännas och publiceras i TA.
6.11 Protester/Tävlingsbestraffning
6.11.1
Protest mot resultatlista ska inlämnas inom 30 minuter från det att listan anslagits.
6.11.2
Protest mot oegentlighet ska inlämnas senast 30 minuter efter avslutat heat. (Heat avslutas 5 minuter efter att segraren passerat mållinjen.)
6.11.3
Protest ska vara skriftlig och åtföljas av protestavgift (se NT, Svemo Nationella Tävlingsreglemente) som lämnas till tävlingsledare som sedan överlämna den till Jury/ supervisor. Protestavgiften återbetalas om protesten bifalles.
6.11.4
Beslut om tävlingsbestraffning ska alltid delges den bestraffade (kan ske muntligt) samt anslås på tävlingens officiella anslagstavla. Motiv för beslut ska alltid anges. Den bestraffade ska informeras om vilka regler som gäller för överklagande av beslut.
6.12 Ekonomiska ersättningar/Hederspriser
Vid nationella tävlingar, enligt tävlingens TR (Tilläggsregler) Föraren/passagerare som erhåller pris vid prisutdelning, ska bära tävlingsdress.
7. BILAGA A – MINIMUM SJUKVÅRDSBEREDSKAP
(Tryck på bilden för att öppna i ny flik)
8. Bilaga B – SVENSKT MÄSTERSKAP BACKE SOLO/SIDVAGN
8.1 ALLMÄNT
Parallellt med SM Backe genomförs nationell tävlingsserie för klassen Open Solo samt enstaka inbjudningar Open sidvagn. Detta är inte ett svenskt mästerskap men ingår i detta regelverk för ökad tydlighet kring tävlingarnas genomförande.
8.1.1 Tävlingsform
En serie av deltävlingar skall räknas in i mästerskapet. Varje tävling skall vara inskriven i Svemo tävlingskalender via Svemo-TA. Varje deltävling föregås av kvalificering.
8.2 DELTAGARE
8.2.1 Solo och sidvagn
Tävlingen är öppen för förare/passagerare med någon av nedanstående giltiga helårslicens eller tillfällig licens.
- Junior eller seniorlicens i Backe
- Elit, senior, junior eller breddlicens i motocross
- Passagerare ska inneha passagerarlicens eller förarlicens/dock ej U-licens (min ålder 15 år).
Motsvarande licens utställd av någon av de Nordiska Motorcykelförbunden (DMU, NMF, SML, Svemo, MSI) är tillåtet. Förare ska av sitt FMN ha giltig förarlicens och passageraren giltig passagerarlicens.
8.2.2 Solo och sidvagn
Tävlingen är öppen för förare med licens för något av de Nordiska Motorcykelförbunden (SML, DMU, NMF, Svemo). Förare ska ha av sitt FMN giltig förarlicens och passagerare giltig passagerarlicens.
8.2.3 Förare med annat än Svemo-licens (Solo och Sidvagn)
- Svensk medborgare som tävlar för annat FMN (nationsförbund) och innehar internationell licens.
- Utländsk medborgare samt förare som tävlar för icke nordiskt FMN ska inneha internationell licens och uppfylla en jämförbar nivå som för en svensk licens i Backe.
8.2.4 Open Solo
16-57 år 100cc-500cc 2-takt/750cc 4-takt
Deltagande får ej ske i Open om föraren tagit SM-poäng i Solo under de senaste 2 åren. Förare som tagit SM-poäng i Sprint Solo får dock delta i Open.
8.2.4.1 Open Sidvagn
16-57 år -1000cc 2-takt/1500cc 4-takt
8.2.5
Om förare/passagerare kommer från olika klubbar/federationer räknas ekipagets klubb/ nationstillhörighet efter förarens licenstillhörighet.
8.3 MASKINER
8.3.1
I SM deltagande solomaskiner, special- eller sportmaskiner max 500cc, 4-takt max 750cc
8.3.2
I Mästerskapet deltagande sidvagnsmaskiner max 1000cc, 2-takt, 4-takt max 1500 cc.
8.3.3
Efter besiktningens slut får förarna byta maskin mellan kval och final. Med maskin menas huvudram. (max 2 maskiner får besiktas in).
8.4 ANMÄLNINGAR
8.4.1
Anmälan till tävlingen sker genom Svemo TA enligt inbjudan/tilläggsreglerna och SR. Anmälningsavgiften är enligt följande, Solo/Sidvagn 600 kronor. Anmälningsavgift Open 500 kr. Efteranmälningsavgift uttas med ytterligare 200 kronor.
8.5 STARTNUMMER
8.5.1
Förare med placering 1-10 i föregående års SM skall ha motsvarande startnummer kommande säsong. Se SR Backe. Detta nummer gäller under samtliga SM-deltävlingar. Om förare inte anmäler sig enligt ovan, får startnumret inte tilldelas annan förare.
8.5.2
Se SR Backe för fler detaljer om startnummer/val av startnummer.
8.6 PLOMBERING
Tillämpas ej.
8.7 TRÄNING
8.7.1
Tävlingsdagen genomförs ett träningsåk utan tid
8.7.2
Vid dubbeltävling under en dag har arrangören rätt att stryka den andra deltävlings träningsåk efter samråd med supervisor. Genomförs åket ska det vara frivilligt för förare att stå över.
8.8 STARTORDNING
8.8.1
Första finalåket:
Start i startnummerordning.
Andra finalåket:
Förare startar i omvänd turodning efter resultatet från första finalheatet.
Tredje finalåket:
Förare startar i omvänd turordning efter resultattabell baserad på de två tidigare finalåken.
8.9 VÄNTZON
Tillämpas ej.
8.10 DELTÄVLINGENS GENOMFÖRANDE
SM-deltävling genomförs med tre finalåk, varav det snabbaste åket räknas. Vid lika tid ges förare med snabbast tid i andra finalåket företräde. Är tiden lika även i andra finalåket används det tredje finalåkets tid.
8.11 MÄSTERSKAPSPOÄNG
Efter resultatet från 2 genomförda finalåk, utdelas mästerskapspoäng enligt följande:
Plac. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Poäng | 20 | 17 | 15 | 13 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
8.12 EKONOMISKA ERSÄTTNINGAR/HEDERSPRISER
8.12.1
Startersättning, reseersättning och/eller maskinunderhåll utbetalas inte.
8.12.2 Hederspriser
Till de 3 främsta i varje klass (Solo, Sidvagn, Open) (graverade pokaler). I Sidvagnsklassen både till förare och passagerare.
8.12.3
Föraren/passagerare som är erhåller pris vid prisutdelning, ska bära tävlingsdress.
8.13 SLUTRESULTAT
När SM-serien slutförts sammanräknas för varje förare de bästa poängresultaten enligt §11.
8.13.1
Om därvid två eller fler förare uppnår samma poängsumma skiljs de åt i första hand genom antal segrar, i andra hand genom antalet andraplaceringar o s v.
8.13.2
Om inte heller tillämpning av 8.13.1 kan särskilja förarna åt, placeras den förare före som i den sist körda SM-deltävlingen uppnått det bästa resultatet.
8.13.3
Om inte heller tillämpning 8.13.2 kan särskilja förarna åt placeras den förare före som i den näst sista körda SM-deltävlingen uppnått det bästa resultatet.
8.13.4
Open Solo räknas på samma sätt som SM. Open Sidvagn sammanräknas ej.
8.14 MÄSTERSKAPSTECKEN/SLUTPRISER
Vid året sista deltävling utdelas pris enligt nedan. (Diplom skickas från Svemo-kansli efter avslutad säsong.)
8.14.1 Solo
Slutsegrare erhåller:
- RF stora SM-tecken (utdelas endast till Svemolicensierad förare/passagerare).
- Svemo SM-medalj i guld (förgylld brons)
- Svemo SM-diplom
- Lagerkrans
- Hederspris (plexiplåt)
Andrapristagaren erhåller: - Svemo SM-medalj i silver (vitmetall)
- Hederspris (plexiplåt)
Tredjepristagaren erhåller: - Svemo SM-medalj i brons
- Hederspris (plexiplåt)
8.14.2 Sidvagn
Slutsegraren (förare/passagerare) erhåller:
- RF små SM-tecken (utdelas endast till Svemolicensierad förare/passagerare).
- Svemo SM-medalj i guld (förgylld brons)
- Svemo SM-diplom
- Lagerkrans (en krans vardera till förare/passagerare)
- Hederspris (plexiplåt)
Andrapristagaren erhåller: - Svemo SM-medalj i silver (vitmetall)
- Hederspris (plexiplåt)
Tredjepristagaren erhåller: - Svemo SM-medalj i brons
- Hederspris (plexiplåt)
8.14.3 Open Solo
Slutsegrare erhåller:
- Lagerkrans
- Svemo lilla medalj i guld, (förgylld brons).
Andra pristagaren erhåller, - Svemo lilla medalj i silver, (vitmetall).
Tredje pristagaren erhåller, - Svemo lilla medalj i brons.
8.15 AVLYSANDE AV MÄSTERSKAPET
Om färre än hälften av antalet planerade tävlingar genomförs avlyses mästerskapet.
9. Bilaga C – SVENSKT MÄSTERSKAP BACKE SPRINT SOLO/SIDVAGN
9.1 ALLMÄNT
9.1.1 Tävlingsform
Mästerskapet genomförs med en finaltävling.
9.2 DELTAGARE
Tävlingen är öppen för förare/passagerare med någon av nedanstående giltiga helårslicens eller tillfällig licens:
- Junior eller seniorlicens i Backe
- Elit, senior, junior eller breddlicens i motocross
- Passagerare ska inneha passagerarlicens eller förarlicens/dock ej U-licens (min ålder 15 år).
Motsvarande licens utställd av någon av de Nordiska Motorcykelförbunden (DMU, NMF, SML, Svemo) är tillåtet. Förare ska av sitt FMN ha giltig förarlicens och passageraren giltig passagerarlicens.
9.2.1 Special
16-57 år, max 500cc 2-takt/750cc 4-takt
9.2.2
Klasserna får inte dubbleras.
9.2.3
Om förare/passagerare kommer från olika klubbar/federationer räknas ekipagets klubb/ nationstillhörighet efter förarens licenstillhörighet.
9.3 MASKINER
9.3.1
I SM deltagande solomaskiner, special- eller sportmaskiner max 500cc, 4-takt max 750cc
9.3.2
I Mästerskapet deltagande sidvagnsmaskiner max 1000cc, 2-takt, 4-takt max 1500 cc.
9.3.3
Efter besiktningens slut får förarna inte byta maskin. Med maskin menas huvudram (endast en maskin får besiktas in).
9.4 ANMÄLNINGAR
9.4.1
Anmälan till tävlingen sker på det sätt som beskrivs i inbjudan/tilläggsreglerna och SR. Anmälningsavgiften är enligt följande, Solo/Sidvagn 500 kronor. Efteranmälningsavgift uttas med 200 kronor utöver anmälningsavgiften.
9.5 STARTNUMMER
9.5.1
Startnummer enligt SR Backe ska användas.
9.6 PLOMBERING
Tillämpas ej.
9.7 TRÄNING
9.7.1
Tävlingsdagen genomförs ett träningsåk utan tid.
9.8 STARTORDNING
Första finalåket:
Start i startnummerordning.
Andra finalåket:
Förare startar i omvänd turordning efter resultatet från första finalåk.
Tredje finalåket:
Förare startar i omvänd turordning efter resultattabell baserad på de två tidigare finalåken.
9.9 VÄNTZON
Tillämpas ej.
9.10 FINALTÄVLINGENS GENOMFÖRANDE
SM-tävling genomförs med 25 förare (reserv får inte insättas) och tre finalheat, varav det snabbaste heatet räknas. Vid lika tid ges förare med snabbaste tid i andra finalheatet företräde. Är tiden lika även i andra finalåket används det tredje finalåkets tid. Om fler förare åkt på lika tid i samtliga finalheaten, särskiljs förarna genom skiljeheat. Respektive förares åktid skall omgående efter avslutat åk redovisas till föraren vid anvisad uppsamlingsplats.
9.11 MÄSTERSKAPSPOÄNG
Efter resultatet från 2 genomförda finalåk, utdelas mästerskapspoäng enligt följande:
Plac: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Poäng: | 20 | 17 | 15 | 13 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
9.12 EKONOMISKA ERSÄTTNINGAR/HEDERSPRISER
9.12.1
Startersättning reseersättning och/eller maskinunderhåll utbetalas inte.
9.12.2 Hederspriser
Till de 3 främsta i varje klass (solo, sidvagn och open) (graverade pokaler). I Sidvagns klassen till förare och passagerare.
9.12.3
Föraren/passagerare som erhåller pris vid prisutdelning, ska bära tävlingsdress.
9.13 SLUTRESULTAT
När SM-tävlingen avslutats räknas poäng enligt §9.11.
9.14 MÄSTERSKAPSTECKEN
9.14.1 Solo och Open
Slutsegrare erhåller:
- RF stora SM-tecken (utdelas endast till Svemolicensierad förare/passagerare).
- Svemo SM-medalj i guld (förgylld brons)
- Svemo SM-diplom
- Hederspris (plexiplåt)
Andrapristagaren erhåller: - Svemo SM-medalj i silver (vitmetall)
- Hederspris (plexiplåt)
Tredjepristagaren erhåller: - Svemo SM-medalj i brons
- Hederspris (plexiplåt)
9.14.2 Sidvagn
Slutsegraren (förare/passagerare) erhåller:
- RF små SM-tecken (utdelas endast till Svemolicensierad förare/passagerare).
- Svemo SM-medalj i guld (förgylld brons)
- Svemo SM-diplom
- Hederspris (plexiplåt)
Andrapristagaren erhåller: - Svemo SM-medalj i silver (vitmetall)
- Hederspris (plexiplåt)
Tredjepristagaren erhåller: - Svemo SM-medalj i brons
- Hederspris (plexiplåt)
9.15 AVLYSANDE AV MÄSTERSKAPET
Om färre än 15 förare är anmälda vid anmälningstidens utgång, avlyses mästerskapet med Svemo medgivande.
10. Bilaga D – REGLER ENKLARE TÄVLING BACKE
10.1 ALLMÄNT
10.1.1
En enklare form av tävling.
10.1.2 Tävlingstillstånd/Tilläggsregler
Under perioden för denna regelbok kan rutinen för tävlingsansökan och tilläggsregler förändras, följ instruktioner genom Svemo-TA.
10.1.2.1
Tävlingsansökan sänds via Svemo-TA till respektive distrikt för godkännande.
10.1.2.2
Distriktet bekräftar detta i Svemo-TA.
10.1.2.3
Betalning av tävlingstillstånd hanteras i Svemo-TA.
10.1.2.4
Arrangören upprättar tilläggsregler (TR), vilka administreras i Svemo-TA, senast 14 dagar före tävling, för godkännade av respektive distrikts motocrosskommitté.
10.1.2.5
Tävlingsledaren är ansvarig att insända tävlingsrapport genom Svemo-TA till Svemo kansli, senast 5 dagar efter tävlingen.
10.2 DELTAGARE/ LICENSKRAV
10.2.1
Följande Backlicenser licenser gäller:
- Baslicens
- Junior och Seniorlicens
- Tillfällig licens för enklare tävling
10.3 KLASSINDELNING/MASKINER
10.3.1
Alternativa klassindelningar kan förekomma så som åldersindelning – tidigare uppnådda resultat osv. Ur säkerhetssynpunkt bör klasserna/heaten anpassas till den förarmässiga standarden, övrigt enligt TR (tilläggsreglerna) och SR Backe.
10.4 ANMÄLNINGAR
10.4.1
Anmälan sker enligt inbjudan och TR, observera §10.9.6 i detta reglemente.
10.5 STARTNUMMER
10.5.1
Startnummer enligt SR Backe.
10.6 TRÄNING
10.6.1
Förarna ska ges möjlighet till minst ett träningsåk.
10.7 STARTORDNING
10.7.1
Enligt TR.
10.8 KVALIFICERING & TÄVLINGENS GENOMFÖRANDE
10.8.1
Kvalificeringstävling genomförs enligt TR.
10.9 TÄVLINGENS GENOMFÖRANDE
10.9.1
Endast ett tävlingstillstånd för enklare tävling per tävlingsdag, per arrangör och bana kan beviljas.
10.9.1.1
Enklare tävling kan ej arrangeras vid samma tillfälle som Nationell och/eller Internationell tävling.
10.9.2
Enklare tävling kan ej genomföras i deltävlings-system, eller klubblagserie.
10.9.3
Svemo Motocrossektion utser supervisor/jury samt beslutar om vilka tävlingar, oavsett karaktär, som ska ha supervisor/jury närvarande. Supervisorarvode och ersättning regleras i NT och betalas av respektive arrangör.
10.9.4
Tävlingsledare ska alltid finnas och uppfylla gällande regler enligt SR Backe och NT, detta gäller även biträdande tävlingsledare i de fall person tilldelas detta uppdrag på tävling.
10.9.5
Protester ska vid denna tävlingsform avgöras och fastställas på tävlingsplatsen av ansvarig tävlingsledare (ingen rätt att vädja).
10.9.6
Enklare tävling är begränsad till maximalt 20st (inkluderat både solo/sidvagnsekipage).
10.9.7
Efter tävling arkiveras en förteckning över samtliga deltagare med namn, adress, Klubb, personnummer samt typ av licens.
10.10 ARRANGÖRSANSVAR
10.10.1
Arrangör ansvara för att man har erforderliga tillstånd samt att ordning, säkerhet och sjukvård uppfyller gällande specialreglemente i Backe samt Bilaga A (minimum krav för sjukvårdsberedskap). Enklare tävling är en förenklad tävlingsform som är framtagen för att främja intresserade av Backe att utöva denna sport på en låg nivå. Aktiva med inriktning på en högre tävlingsnivå hänvisas till nationell tävlingsverksamhet.
14.6.4 Överklagande mot andra beslut
Överklagan mot andra beslut av Svemo, som inte avser bestraffningsärende eller tillämpningen av tävlingsregler, kan göras till RIN enligt RF stadgar 15 kap, inom två veckor efter den dag då beslutet meddelades.
En backtävling kan arrangeras för solo-, sidvagns- eller quad motorcyklar:
Med ett antal heat där den snabbaste körningen inom klassen avgör slutplaceringarna.
Med ett antal heat i omgångar där poängtilldelning enligt 5.1.2 avgör slutplaceringarna.
Supervisor utses av Svemo Motocrossektion (Adjungerade för Backe/Isbana) Respektive arrangör står för arvodet och ersättningen till Supervisor/Jury. Nivån på ersättningen regleras i Svemo SPAR.
När Supervisor ej närvarar på tävling ska eventuella protest avgöras och fastställas på tävlingsplatsen av ansvarig tävlingsledare (ingen rätt att vädja).
Supervisor och fr.o.m. 2021 även tävlingsledare, får tjänstgöra t.o.m. det kalenderår 69 år uppnås. Motocrossektionen kan tillåta undantag från regeln.
Varje supervisor ansvarar för att i tävlingsrapporten i Svemo TA rapportera de skador som inträffar på tävling samt att informera om delar av tävlingen inte följt gällande regler samt att vidta de åtgärder som kan krävs. Supervisor kan ha behörighet att tillfälligt stänga av förare som ådrar sig skador på en tävling.
Förare som fälls för dopning bestraffas enligt Antidoping Sveriges regler. Se NT. Fälls föraren vid dopingkontroll/alkoholtest i samband med tävling ska förarens placering och eventuella poäng räknas bort och resultatet justeras därefter. Se NT.
Vid överträdelse av klubb av regler i SR får Svemo Grensektion utta en sanktionsavgift om högst 25 000 kronor. I grövre fall kan sådan överträdelse istället föranleda anmälan till bestraffning i enlighet med kap. 14 i RF:s stadgar. Beslut om uttagande av sanktionsavgift kan överklagas till Svemos Disciplinnämnd inom två veckor från beslutsdatum. Vid överklagande av Disciplinnämndens beslut gäller bestämmelsen i NT 15.2.3.2.
Tävlingstillståndet gäller först när:
- Grundkraven enligt NT uppfyllts.
- När motocrossektionen i samråd med adjungerad för backe godkänt tävlingen.
- När tillståndsavgift erlagts via TA till Svemo.
- När supervisor/jury godkänt TR.
- När TR är inkomna till Svemo-kansli alternativt meddelats genom Svemo-TA.
För träning/tävling utanför Sverige krävs Internationellt tillägg på förarlicensen för att Svemos försäkring ska gälla. (Se aktuella försäkringsvillkor)
För att köpa Svemolicens ska du vara svensk medborgare och inskriven i försäkringskassa eller utländsk medborgare permanent bosatt och folkbokförd i Sverige samt inneha fullständigt svenskt personnummer.
Förare/passagerare och vårdnadshavare ska vid all träning och tävling:
- Tillse att föraren och motorcykeln uppfyller kraven för tävlingens genomförande.
- Följa tävlingsledarens anvisningar.
Uppträda som sportsman före under och efter träning/tävling och följa de sportsliga lagar som gäller för träning/tävling med mc inom Sverige. (Se NT)
Förare – mekaniker – lagledare – vårdnadshavare och klubbledare har att rätta sig efter arrangörens anvisningar när det gäller uppehållsplats under tävling. Vederbörande ska uppehålla sig på anvisad plats till heatets slut och får inte korsa banan så länge det finns förare kvar på den.
Föraren ska inneha någon av följande giltiga licenser (tillfällig eller helårs): (förarlicenser min ålder 16 år)
- Junior eller Seniorlicens i Backe
- Elit, senior, junior eller breddlicens för motocross
Passagerare ska inneha passagerarlicens eller förarlicens/dock ej Ungdomslicens (min ålder 15 år). Alla licenser (helårs och tillfälliga) administreras via Svemo TA.
a) Förare indelas med hänsyn till tidigare tävlingsresultat i förarklasserna Senior och Junior.
b) Förarprov behöver ej avläggas innan licens kan uttas dock ska förare försäkra sig om att ha god regelkännedom för grenen.
Juniorlicens utfärdas fr.o.m det år föraren fyller 16år t.o.m. det år förare fyller 19år.
Seniorlicens utfärdas fr.o.m det år föraren fyller 20år t.o.m. det år förare fyller 64 år. Förare över högsta ålder ska i samband med licensköp fylla i en digital hälsodeklaration för att erhålla tävlingslicens. Förekommer ”ja”-svar på någon av frågorna, krävs läkarintyg (Svemos framtagna blankett), som skickas in till Svemo Licensavdelning. Läkarintyget kommer vara giltigt i 5 år. Åldersindelningen gäller fr.o.m.1 januari det kalenderår som föraren uppnår åldersgränsen.
Förare licensierade med Junior eller Seniorlicens tillåts delta i:
- Klubbtävlingar hos förening(ar) där föraren är registrerad medlem i IdrottOnline.
- Enklare nationella och internationella tävlingar i Sverige.
- För deltagande i Internationella tävlingar samt träningar utanför Sverige vilka godkänts av nationsförbund, vilka är medlemmar i FIM/FIM Europé krävs internationellt tillägg på licensen och Internationell FIM licens (gäller tävlingar inskrivna i FIM tävlingskalender med ett NMFP nummer
- För mästerskaps- och statustävlingar – se respektive reglemente.
- Det ligger i förarens/vårdnadshavarens ansvar att se till att man har rätt försäkringsskydd för respektive bana och land där man kör.
Minimiålder: Solo 16 år (MX2), 17 år (MX1), Quad/Sidvagn 16år och passagerare 15år.
Det kalenderår föraren fyller 20 år sker automatisk uppklassning till Seniorlicens.
För detaljer om klassindelning, se detta reglemente för detaljer.
Baslicens är en nationell licens och utfärdas fr.o.m. det år föraren fyller 15 år och gäller endast för träning och deltagande i enklare backtävling samt klubbtävlingar i Sverige.
Förare som innehar baslicens kan välja att under innevarande säsong klassa upp sig till någon av de nationella/internationella licensklasserna, Junior eller Senior. Vid nedklassning av licensen förbrukas eventuell inbetald licensavgift och ingen återbetalning sker.
För detaljer om klassindelning se kapitel 3, Fordonsbestämmelser och Bränsle i detta reglemente.
Nationella restriktioner för förar- och maskinklasser.
Åldersindelningen gäller fr.o.m.1 januari det kalenderår som föraren uppnår åldersgränsen.
Maskinklass | Licens | Ålder |
---|---|---|
Solo MX1 | Bas | 17 år – |
Solo MX2 | Bas | 15 år – |
Sidvagn/Quad | Bas | 16 år – |
Passagerare | 15 år – |
Se kapitel 5 i detta reglemente under rubriken sammansättning av startfält.
Klubblicens utfärdas fr.o.m. det år föraren fyller 15 år och gäller för följande:
- Träning på Svemo godkända banor i alla grenar (gäller inte Roadracing och Dragracing).
- Klubbtävlingar i den klubb licensen är utfärdad för. Det krävs att föraren är registrerad som medlem för klubben i IdrottOnline. Klubblicensen köps via Svemo TA.
Förare med klubblicens kan under säsong klassa upp sig till Junior eller Seniorlicens.
För detaljer om klassindelning, se detta reglemente för detaljer.
Se Svemo Nationella Tävlingsreglemente (NT) för information
All skyddsutrustning ska uppfylla de krav som anges i NT, Svemo Nationella tävlingsreglemente.
Förare och passagerare ska bära:
Vadskaftade stövlar/kängor av motocrosstyp tillverkade av läder eller av annat lämpligt material. Passagerares läderstövlar/kängor får vara utrustade med gummisula endast under förutsättning att bindsulan är av läder.
Klädsel av skinn eller annat lämpligt heltäckande material.
Handskar av lämpligt material.
Bröstskydd ska följa gällande regler i NT (Skydd i hårdplats rekommenderas men även andra skydd som saluförs som bröstskydd oavsett hårdhet kan användas.)
Hjälm enligt bestämmelser i NT.
Ryggskydd är obligatoriskt vid all form av träning och tävling och ska uppfylla Svemo minimikrav. Se NT.
Endast fordon tillhörande kategori 1, grupp A1 resp grupp B1/B2 kan tillåtas delta i backtävlingar. Eldrivna motorcyklar tillåts endast i klass Open och får ej delta i SM-klass.
Klass | Över cc | Max cc |
---|---|---|
500 | – 500 | 750cc, 4 taktmaskiner får deltaga |
Klass | Över cc | Max cc |
---|---|---|
1000 | – 1000 (2-takt) | Max 1500 (4-takt) |
Klass | Över cc | Max cc |
---|---|---|
Quad | 250 | 750 (2-, 4-takt, 1 eller 2 cyl.) |
I Motocrossektionens särskilda dokument, (Regler och vägledning för ljudmätning), på www.svemo.se, beskrivs aktuella tillåtna ljudnivåer och hur mätmetoden ska genomföras. Reglerna för ljudmätning kan förändras, se www.svemo.se för information om eventuella förändringar
Avgasrör får inte skjuta ut bakom en linje dragen vertikalt genom bakdäckets bakersta punkt.
Sidvagns motorcyklar ska vara försedd med anordning som automatiskt bryter primärströmmen då föraren lämnar fordonet vid omkullkörning. Kortslutningsanordningen ska utlösa åt alla håll och dess utlösningslina ska vara ordentligt fäst vid föraren. Denna anordningen rekommenderas för Solomotorcyklar.
Huvudram ska vara av sluten typ.
Avgasrör ska vara fästat vid ramen i minst 2 punkter, en främre och en bakre.
Motorcykel ska vara försedd med fungerande växellåda.
Motorcykel ska vara försedd med en broms som ger fullgod verkan på bakhjulet.
Motorcykel ska vara försedd med två av varandra oberoende bromsar som ger fullgod verkan på två hjul.
Motorcykel ska vara försedd med startanordning.
Motorcykel ska vara utrustad med stänkskärmar över fram- och bakhjul. Stänkskärmar ska på var sida vara så breda att de minst når ut till en rät linje tangerande däckets sida i två punkter med 1800 graders åtskillnad i vilken punkter däcket har sin största bredd. Stänkskärmarnas fram- och bakkanter ska vara avrundade med en rundningsradie av 9 – 60 mm.
Skärmen ska täcka minst 1000 av framhjulets omkrets. Vinkeln mellan en linje dragen från hjulaxelns centrum till stänkskärmens främsta punkt och horisontalplanet ska, vid fullt belastat fordon, vara mellan 450 och 600 mätt i hjulets främre, övre kvadrant.
Vinkeln mellan en linje dragen från hjulaxelns centrum till stänkskärmens bakersta punkt och horisontalplanet får, vid obelastat fordon, inte understiga 250 mätt i hjulets bakre, övre kvadrant.
Fotpinnar ska ha en diameter av minst 16 mm och ytterändarna ska vara halvsfäriska med en radie av minst 8 mm. De får inte placeras högre än 50 mm över en linje dragen genom fram- och bakhjulens centrum då motorcykeln är normalt belastad. De måste också vara placerade framför en vertikal linje dragen genom bakhjulscentrum.
Ingen form av strömlinjeinklädnad får finnas.
Följande minimibredd gäller:
Klass | Framdäck | Backdäck | ||
---|---|---|---|---|
tum | mm | tum | mm | |
500 | 3.00 | 75.0 | 3.25 | 83.0 |
Styrstångens bredd ska vara minst 600 mm och får inte överstiga 850 mm.
Startnummer väljs och bokas om för kommande säsong genom Svemo-TA, inom föreskriven tid. För mer information och detaljer se www.svemo.se.
Startnummer 1-10 är låsta och måste bokas via Svemo-kansli. Nedanstående startnummer används vid Backtävlingar i Sverige, oavsett tävlingsstatus.
- Solo (Startnummer 1 – 10) enligt SM-ranking föregående säsong.
- Solo (Startnummer 11 – 999) för förare i SM och Open.
- Sidvagn (Startnummer 1 – 10) enligt SM-ranking föregående säsong.
- Sidvagn (Startnummer 11 – 999) för förare i SM.
(Förare med slutplacering 1 – 10 kan välja detta startnummer för kommande säsong men förlorar då rätten till sitt nuvarande startnummer. Föraren kan också välja att fortsätta med sitt nuvarande nummer.)
Tävlingsnummer, vilka genom förarnas egen försorg, ska anbringas på motorcykeln enligt NT och följande bestämmelser:
Motorcykeln ska vara försedd med tre tävlingsnummerskyltar. En skylt ska monteras framtill och tvärs motorcykeln. De andra två placeras längs var sida av maskinen ovanför bakaxeln och bakom fotpinne – så att ett avstånd av minst 200 mm bildas mellan nummerskyltens framkant och en linje dragen vertikalt genom fotpinnen.
Färgkombinationen mellan startnummer och bakgrundsfärg på nummerplåten är valfri, men ska vara av kontrasterande färg, så att numret är lätt avläsbara. Nedanstående färgkombinationer rekommenderas.
Maskinklass | Förarlicens | Bottenfärg | Sifferfärg |
---|---|---|---|
500 | Senior | Gul | Svart |
500 | Junior | Blå | Vit |
Sidvagn | Senior | Gul | Svart |
Sidvagn | Junior | Svart | Vit |
Enligt bestämmelser i NT eller ren metanol utan tillsatser.
Enligt bestämmelser i NT får användas.
Enligt bestämmelser i NT eller ren metanol utan tillsatser.
Se Svemo Nationella Tävlingsreglemente (NT).
Markskydd vid internationella tävlingar/mästerskap bestäms enligt FIM´s reglemente i ”Environmental Code”.
Längd (mätt från start till mål längs banans mittlinje) rekommenderad minimum längd: 300 meter.
Rekommenderad Minsta bredd är ca 5 meter.
Arrangör är skyldig tillse att förarnas säkerhet, farliga föremål som stenar, stubbar, träd etc inte finns intill tävlingsbanan. Om sådana föremål inte kan avlägsnas ska de ytterst noggrant klädas in med halmbalar eller annat lämpligt material.
Arrangör ska se till att eventuellt damm binds på ett, för publikens trevnad, tillfredställande sätt.
Längs hela banan ska finnas en från tävlingsbanan väl avgränsad säkerhetszon, inom vilken publik inte får befinna sig. Utsträckningen av denna zon avgörs av terrängens utseende och läge i förhållande till bansträckningen (kurvor, nivåskillnader och dyligt). Den ska vara så väl tilltagen att publikens säkerhet tillgodoses på ett betryggande sätt.
Startområde ska vara avspärrat för publik.
Vid varje tävling ska det finnas en parkeringsdepå, belägen nära startområdet och med direkt förbindelse med detsamma.
Samtliga banor ska ha en hårdbelagd (asfalt eller liknande) startplatta i startlinjens fulla bredd. Startplattans djup ska vara sådant att motorcyklarnas fram- och bakhjul vilar mot plattan då maskinerna intagit korrekta startpositioner.
Den exakta startlinjen och tillika utlösningsanordningen för tidtagning utgörs av:
Ett snöre eller band som vid påkörning lätt går av, spänt 530 mm ovan markplanet och tvärs banan, eller av:
En fotocellanläggning med strålen riktad tvärs banan.
På lämpligt avstånd bakom startsnöret/strålen ska en stoppbalk mot bakhjul/ sidvagnshjulet placeras för att därigenom förhindra rullstarter.
Den exakta mållinjen och tillika utlösningsanordningen för tidtagningen utgörs av:
Ett snöre eller band som vid påkörning lätt går av, spänt 530 mm ovan markplanet och tvärs banan, eller av:
En fotocellanläggning med strålen riktad tvärs banan.
Ett antal heat där varje förares snabbaste körning inom klassen avgör slutplaceringen.
Poängtävling över 12 omgångar (36 heat) med totalt 9 förare enligt följande körschema där den snabbaste föraren inom varje omgång tilldelas 3 poäng, tvåan 2 poäng och trean 1 poäng.
Omgång | Startnummer | Startnummer | Startnummer |
---|---|---|---|
1 | 1 | 4 | 7 |
2 | 2 | 5 | 8 |
3 | 3 | 6 | 9 |
4 | 2 | 4 | 9 |
5 | 1 | 6 | 8 |
6 | 3 | 5 | 7 |
Paus | |||
7 | 3 | 5 | 8 |
8 | 1 | 4 | 9 |
9 | 2 | 6 | 7 |
10 | 4 | 5 | 6 |
11 | 7 | 8 | 9 |
12 | 1 | 2 | 3 |
Förare med lika poäng efter 12 omgångar särskiljs genom extra heat.
De båda tävlingsformerna kan kombineras vid ett och samma arrangemang så att exempelvis en sidvagnstävling enligt 5.1.1 inplaceras i poängtävling för solomaskiner efter omgång 3 och omgång 9.
Annan tävlingsform enligt TR.
Förutom enligt NT fastställda punkter ska i TR finnas uppgift om bestämmelser för träning, med tidsangivelser. Under perioden för denna regelbok kan rutinen för, och godkännande av tilläggsregler förändras, följ instruktioner genom Svemo-TA samt www. svemo.se.
För varje tävling ska program utges bl a för distribution till samtliga deltagare i samband med tävlingen. Önskas digitalt program krävs godkännande av adjungerad för Backe och Motocrossektionen.
I programmet ska förutom startlistor, upptagande de startande i varje heat, återfinnas:
- Supervisorns namn
- Tävlingens namn
- Banchefens namn
- Tidschema
För anmälan till tävling – följ instruktioner via Svemo-TA. Datum ska anges i TR. Anmälan till två eller flera arrangörer samma tävlingsdatum är förbjudet.
Anmälningsavgift får upptas vid alla tävlingar. Anmälningsavgiftens summa bestäms av arrangören. Arrangören ska återbetala anmälningsavgiften senast 5 dagar efter tävlingsdagen till förare som inte blir antagen eller som har lämnat återbud före anmälningstidens utgång. Återbud efter anmälningstidens utgång återbetalas anmälningsavgiften, (-100 kr i expeditionsavgift). Anmälningsavgiften skall även återbetalas vid inställd tävling. Expeditionsavgift får uttagas med max 100 kr vid återbetalning.
Efteranmälningsavgift ska uttas med högst 500 kr under förutsättning att detta framgår i TR och inbjudan.
En motorcykel tillhörande en viss klass får endast anmälas i den mån ifrågavarande klass förekommer och får endast tävla i denna klass.
Vid samtliga tävlingar ska information angående återbud anges i TR.
För detaljer om minimum krav för sjukvårdsberedskap se bilaga A
Sjukvårdsansvarig är utsedd av arrangör och är ansvarig för att tävlingen genomförs i enlighet med Svemos regler gällande sjukvårdsberedskap. Sjukvårdsansvarig ska inspektera all utrustning/beredskap senast 30 min före start av träning/heat varje tävlingsdag.
Efter avslutad tävling ska den ansvarige sjukvårdaren,
– vara kvar på tävlingsplatsen i 30 minuter
– lämna en rapport med information om alla skadade förare till tävlingsledare
Rapporten till tävlingsledaren ska innehålla följande och vara påskriven av ansvarig sjukvårdare:
– Namn/födelsedatum eller personnummer på den skadade,
– skadeplats (var på banan/depå det hände)
– typ av transport
– mottagande sjukhus
– får inte innehålla personbundna diagnoser
Checklista för sjukvård skall skrivas under av sjukvårdare med delegering och sedan lämnas till supervisor. Bilaga A gäller även som en checklista för kontroll av sjukvård.
Erforderligt antal brandsläckare ska finnas åtkomliga i tävlingsdepån.
Flagga i nationsfärgerna eller ljussignal – Klartecken till förare att start kan ske.
Grön Flagg – Banan klar.
Svart-vit-rutig flagga – Mål.
Gul flagg – Hinder på banan (flagga visas när passageraren ramlat av ett sidvagnsekipage). Inget lopp får påbörjas så länge gulflagga visas i backen.
Varje förare ska ges tillfälle till individuell träning.
Varje förare och i förekommande fall passagerare, måste gå hela tävlingssträckan till fots minst en gång. Vid målet erhålls bevis på detta. Bevis ska uppvisas för tävlingsledaren innan start tillåts.
För att få starta i tävling måste förare, och i förekommande fall passagerare, ha kört hela tävlingssträckan minst en gång.
Förarsammanträde med samtliga tävlingsdeltagare närvarande är obligatoriskt.
Tävlingsledare har rätt att medge byte av förare och/eller passagerare och/eller motorcykel under förutsättning att de nödvändiga kvalifikationerna i enlighet med för tävlingen gällande regler finns.
Motorcykel får användas av flera förare under träning och tävling. Innan annan förare tar motorcykeln i bruk ska det meddelas tävlingsledaren för aktuell tävling. Tävlingsledaren ska i dessa fall notera namnet på den nya förarens tävlingsnummer samt maskinens ramnummer.
Förarna startar en och en.
Startordning (enligt 5.1.1) och startnummer (enligt 5.1.2) fastställs genom lottning inom respektive förar- och maskinklass.
Motorcykel ska placeras så att dess framhjul befinner sig omedelbart bakom startlinjen.
Då fordonet intagit rätt startposition ges klartecken till start med blå-gul flagga/ ljussignal. Transpondersystem/Transponder används för tidtagning och mellantider. Förare får inte lämna den hårdbelagda startplattan i sidled.
En förare som fått klartecken till utkörning från depån till start men som inte är startklar i startposition inom två minuter ska uteslutas från heatet.
Omstart får ske endast om föraren hindrats på tävlingssträckan eller om fel uppstått på tidtagaranordningen.
Vid målet bryter motorcykelns främsta del målsnöret/ljusstrålen, varvid tidtagningen automatiskt ska avslutas. Tiden ska meddelas föraren omedelbart efter målgång.
Fastställes enligt 5.1.1, 5.1.2 eller 5.1.3.
Resultat av en tävling (heat/åk) ska meddelas publiken med reservation för slutgiltig fastställelse av Svemo via TA.
Det åligger tävlingsarrangören att omgående efter avslutad tävling producera resultatlistorna i enlighet med bestämmelser i NT. Aktuell och uppdaterad resultatsammanställning för mästerskapstävlingar ska omgående godkännas och publiceras i TA.
Protest mot resultatlista ska inlämnas inom 30 minuter från det att listan anslagits.
Protest mot oegentlighet ska inlämnas senast 30 minuter efter avslutat heat. (Heat avslutas 5 minuter efter att segraren passerat mållinjen.)
Protest ska vara skriftlig och åtföljas av protestavgift (se NT, Svemo Nationella Tävlingsreglemente) som lämnas till tävlingsledare som sedan överlämna den till Jury/ supervisor. Protestavgiften återbetalas om protesten bifalles.
Beslut om tävlingsbestraffning ska alltid delges den bestraffade (kan ske muntligt) samt anslås på tävlingens officiella anslagstavla. Motiv för beslut ska alltid anges. Den bestraffade ska informeras om vilka regler som gäller för överklagande av beslut.
Vid nationella tävlingar, enligt tävlingens TR (Tilläggsregler) Föraren/passagerare som erhåller pris vid prisutdelning, ska bära tävlingsdress.
(Tryck på bilden för att öppna i ny flik)
Parallellt med SM Backe genomförs nationell tävlingsserie för klassen Open Solo samt enstaka inbjudningar Open sidvagn. Detta är inte ett svenskt mästerskap men ingår i detta regelverk för ökad tydlighet kring tävlingarnas genomförande.
En serie av deltävlingar skall räknas in i mästerskapet. Varje tävling skall vara inskriven i Svemo tävlingskalender via Svemo-TA. Varje deltävling föregås av kvalificering.
Tävlingen är öppen för förare/passagerare med någon av nedanstående giltiga helårslicens eller tillfällig licens.
- Junior eller seniorlicens i Backe
- Elit, senior, junior eller breddlicens i motocross
- Passagerare ska inneha passagerarlicens eller förarlicens/dock ej U-licens (min ålder 15 år).
Motsvarande licens utställd av någon av de Nordiska Motorcykelförbunden (DMU, NMF, SML, Svemo, MSI) är tillåtet. Förare ska av sitt FMN ha giltig förarlicens och passageraren giltig passagerarlicens.
Tävlingen är öppen för förare med licens för något av de Nordiska Motorcykelförbunden (SML, DMU, NMF, Svemo). Förare ska ha av sitt FMN giltig förarlicens och passagerare giltig passagerarlicens.
- Svensk medborgare som tävlar för annat FMN (nationsförbund) och innehar internationell licens.
- Utländsk medborgare samt förare som tävlar för icke nordiskt FMN ska inneha internationell licens och uppfylla en jämförbar nivå som för en svensk licens i Backe.
16-57 år 100cc-500cc 2-takt/750cc 4-takt
Deltagande får ej ske i Open om föraren tagit SM-poäng i Solo under de senaste 2 åren. Förare som tagit SM-poäng i Sprint Solo får dock delta i Open.
16-57 år -1000cc 2-takt/1500cc 4-takt
Om förare/passagerare kommer från olika klubbar/federationer räknas ekipagets klubb/ nationstillhörighet efter förarens licenstillhörighet.
I SM deltagande solomaskiner, special- eller sportmaskiner max 500cc, 4-takt max 750cc
I Mästerskapet deltagande sidvagnsmaskiner max 1000cc, 2-takt, 4-takt max 1500 cc.
Efter besiktningens slut får förarna byta maskin mellan kval och final. Med maskin menas huvudram. (max 2 maskiner får besiktas in).
Anmälan till tävlingen sker genom Svemo TA enligt inbjudan/tilläggsreglerna och SR. Anmälningsavgiften är enligt följande, Solo/Sidvagn 600 kronor. Anmälningsavgift Open 500 kr. Efteranmälningsavgift uttas med ytterligare 200 kronor.
Förare med placering 1-10 i föregående års SM skall ha motsvarande startnummer kommande säsong. Se SR Backe. Detta nummer gäller under samtliga SM-deltävlingar. Om förare inte anmäler sig enligt ovan, får startnumret inte tilldelas annan förare.
Se SR Backe för fler detaljer om startnummer/val av startnummer.
Tillämpas ej.
Tävlingsdagen genomförs ett träningsåk utan tid
Vid dubbeltävling under en dag har arrangören rätt att stryka den andra deltävlings träningsåk efter samråd med supervisor. Genomförs åket ska det vara frivilligt för förare att stå över.
Första finalåket:
Start i startnummerordning.
Andra finalåket:
Förare startar i omvänd turodning efter resultatet från första finalheatet.
Tredje finalåket:
Förare startar i omvänd turordning efter resultattabell baserad på de två tidigare finalåken.
Tillämpas ej.
SM-deltävling genomförs med tre finalåk, varav det snabbaste åket räknas. Vid lika tid ges förare med snabbast tid i andra finalåket företräde. Är tiden lika även i andra finalåket används det tredje finalåkets tid.
Efter resultatet från 2 genomförda finalåk, utdelas mästerskapspoäng enligt följande:
Plac. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Poäng | 20 | 17 | 15 | 13 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Startersättning, reseersättning och/eller maskinunderhåll utbetalas inte.
Till de 3 främsta i varje klass (Solo, Sidvagn, Open) (graverade pokaler). I Sidvagnsklassen både till förare och passagerare.
Föraren/passagerare som är erhåller pris vid prisutdelning, ska bära tävlingsdress.
När SM-serien slutförts sammanräknas för varje förare de bästa poängresultaten enligt §11.
Om därvid två eller fler förare uppnår samma poängsumma skiljs de åt i första hand genom antal segrar, i andra hand genom antalet andraplaceringar o s v.
Om inte heller tillämpning av 8.13.1 kan särskilja förarna åt, placeras den förare före som i den sist körda SM-deltävlingen uppnått det bästa resultatet.
Om inte heller tillämpning 8.13.2 kan särskilja förarna åt placeras den förare före som i den näst sista körda SM-deltävlingen uppnått det bästa resultatet.
Open Solo räknas på samma sätt som SM. Open Sidvagn sammanräknas ej.
Vid året sista deltävling utdelas pris enligt nedan. (Diplom skickas från Svemo-kansli efter avslutad säsong.)
Slutsegrare erhåller:
- RF stora SM-tecken (utdelas endast till Svemolicensierad förare/passagerare).
- Svemo SM-medalj i guld (förgylld brons)
- Svemo SM-diplom
- Lagerkrans
- Hederspris (plexiplåt)
Andrapristagaren erhåller: - Svemo SM-medalj i silver (vitmetall)
- Hederspris (plexiplåt)
Tredjepristagaren erhåller: - Svemo SM-medalj i brons
- Hederspris (plexiplåt)
Slutsegraren (förare/passagerare) erhåller:
- RF små SM-tecken (utdelas endast till Svemolicensierad förare/passagerare).
- Svemo SM-medalj i guld (förgylld brons)
- Svemo SM-diplom
- Lagerkrans (en krans vardera till förare/passagerare)
- Hederspris (plexiplåt)
Andrapristagaren erhåller: - Svemo SM-medalj i silver (vitmetall)
- Hederspris (plexiplåt)
Tredjepristagaren erhåller: - Svemo SM-medalj i brons
- Hederspris (plexiplåt)
Slutsegrare erhåller:
- Lagerkrans
- Svemo lilla medalj i guld, (förgylld brons).
Andra pristagaren erhåller, - Svemo lilla medalj i silver, (vitmetall).
Tredje pristagaren erhåller, - Svemo lilla medalj i brons.
Om färre än hälften av antalet planerade tävlingar genomförs avlyses mästerskapet.
Mästerskapet genomförs med en finaltävling.
Tävlingen är öppen för förare/passagerare med någon av nedanstående giltiga helårslicens eller tillfällig licens:
- Junior eller seniorlicens i Backe
- Elit, senior, junior eller breddlicens i motocross
- Passagerare ska inneha passagerarlicens eller förarlicens/dock ej U-licens (min ålder 15 år).
Motsvarande licens utställd av någon av de Nordiska Motorcykelförbunden (DMU, NMF, SML, Svemo) är tillåtet. Förare ska av sitt FMN ha giltig förarlicens och passageraren giltig passagerarlicens.
16-57 år, max 500cc 2-takt/750cc 4-takt
Klasserna får inte dubbleras.
Om förare/passagerare kommer från olika klubbar/federationer räknas ekipagets klubb/ nationstillhörighet efter förarens licenstillhörighet.
I SM deltagande solomaskiner, special- eller sportmaskiner max 500cc, 4-takt max 750cc
I Mästerskapet deltagande sidvagnsmaskiner max 1000cc, 2-takt, 4-takt max 1500 cc.
Efter besiktningens slut får förarna inte byta maskin. Med maskin menas huvudram (endast en maskin får besiktas in).
Anmälan till tävlingen sker på det sätt som beskrivs i inbjudan/tilläggsreglerna och SR. Anmälningsavgiften är enligt följande, Solo/Sidvagn 500 kronor. Efteranmälningsavgift uttas med 200 kronor utöver anmälningsavgiften.
Startnummer enligt SR Backe ska användas.
Tillämpas ej.
Tävlingsdagen genomförs ett träningsåk utan tid.
Första finalåket:
Start i startnummerordning.
Andra finalåket:
Förare startar i omvänd turordning efter resultatet från första finalåk.
Tredje finalåket:
Förare startar i omvänd turordning efter resultattabell baserad på de två tidigare finalåken.
Tillämpas ej.
SM-tävling genomförs med 25 förare (reserv får inte insättas) och tre finalheat, varav det snabbaste heatet räknas. Vid lika tid ges förare med snabbaste tid i andra finalheatet företräde. Är tiden lika även i andra finalåket används det tredje finalåkets tid. Om fler förare åkt på lika tid i samtliga finalheaten, särskiljs förarna genom skiljeheat. Respektive förares åktid skall omgående efter avslutat åk redovisas till föraren vid anvisad uppsamlingsplats.
Efter resultatet från 2 genomförda finalåk, utdelas mästerskapspoäng enligt följande:
Plac: | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Poäng: | 20 | 17 | 15 | 13 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Startersättning reseersättning och/eller maskinunderhåll utbetalas inte.
Till de 3 främsta i varje klass (solo, sidvagn och open) (graverade pokaler). I Sidvagns klassen till förare och passagerare.
Föraren/passagerare som erhåller pris vid prisutdelning, ska bära tävlingsdress.
När SM-tävlingen avslutats räknas poäng enligt §9.11.
Slutsegrare erhåller:
- RF stora SM-tecken (utdelas endast till Svemolicensierad förare/passagerare).
- Svemo SM-medalj i guld (förgylld brons)
- Svemo SM-diplom
- Hederspris (plexiplåt)
Andrapristagaren erhåller: - Svemo SM-medalj i silver (vitmetall)
- Hederspris (plexiplåt)
Tredjepristagaren erhåller: - Svemo SM-medalj i brons
- Hederspris (plexiplåt)
Slutsegraren (förare/passagerare) erhåller:
- RF små SM-tecken (utdelas endast till Svemolicensierad förare/passagerare).
- Svemo SM-medalj i guld (förgylld brons)
- Svemo SM-diplom
- Hederspris (plexiplåt)
Andrapristagaren erhåller: - Svemo SM-medalj i silver (vitmetall)
- Hederspris (plexiplåt)
Tredjepristagaren erhåller: - Svemo SM-medalj i brons
- Hederspris (plexiplåt)
Om färre än 15 förare är anmälda vid anmälningstidens utgång, avlyses mästerskapet med Svemo medgivande.
En enklare form av tävling.
Under perioden för denna regelbok kan rutinen för tävlingsansökan och tilläggsregler förändras, följ instruktioner genom Svemo-TA.
Tävlingsansökan sänds via Svemo-TA till respektive distrikt för godkännande.
Distriktet bekräftar detta i Svemo-TA.
Betalning av tävlingstillstånd hanteras i Svemo-TA.
Arrangören upprättar tilläggsregler (TR), vilka administreras i Svemo-TA, senast 14 dagar före tävling, för godkännade av respektive distrikts motocrosskommitté.
Tävlingsledaren är ansvarig att insända tävlingsrapport genom Svemo-TA till Svemo kansli, senast 5 dagar efter tävlingen.
Följande Backlicenser licenser gäller:
- Baslicens
- Junior och Seniorlicens
- Tillfällig licens för enklare tävling
Alternativa klassindelningar kan förekomma så som åldersindelning – tidigare uppnådda resultat osv. Ur säkerhetssynpunkt bör klasserna/heaten anpassas till den förarmässiga standarden, övrigt enligt TR (tilläggsreglerna) och SR Backe.
Anmälan sker enligt inbjudan och TR, observera §10.9.6 i detta reglemente.
Startnummer enligt SR Backe.
Förarna ska ges möjlighet till minst ett träningsåk.
Enligt TR.
Kvalificeringstävling genomförs enligt TR.
Endast ett tävlingstillstånd för enklare tävling per tävlingsdag, per arrangör och bana kan beviljas.
Enklare tävling kan ej arrangeras vid samma tillfälle som Nationell och/eller Internationell tävling.
Enklare tävling kan ej genomföras i deltävlings-system, eller klubblagserie.
Svemo Motocrossektion utser supervisor/jury samt beslutar om vilka tävlingar, oavsett karaktär, som ska ha supervisor/jury närvarande. Supervisorarvode och ersättning regleras i NT och betalas av respektive arrangör.
Tävlingsledare ska alltid finnas och uppfylla gällande regler enligt SR Backe och NT, detta gäller även biträdande tävlingsledare i de fall person tilldelas detta uppdrag på tävling.
Protester ska vid denna tävlingsform avgöras och fastställas på tävlingsplatsen av ansvarig tävlingsledare (ingen rätt att vädja).
Enklare tävling är begränsad till maximalt 20st (inkluderat både solo/sidvagnsekipage).
Efter tävling arkiveras en förteckning över samtliga deltagare med namn, adress, Klubb, personnummer samt typ av licens.
Arrangör ansvara för att man har erforderliga tillstånd samt att ordning, säkerhet och sjukvård uppfyller gällande specialreglemente i Backe samt Bilaga A (minimum krav för sjukvårdsberedskap). Enklare tävling är en förenklad tävlingsform som är framtagen för att främja intresserade av Backe att utöva denna sport på en låg nivå. Aktiva med inriktning på en högre tävlingsnivå hänvisas till nationell tävlingsverksamhet.
Överklagan mot andra beslut av Svemo, som inte avser bestraffningsärende eller tillämpningen av tävlingsregler, kan göras till RIN enligt RF stadgar 15 kap, inom två veckor efter den dag då beslutet meddelades.
Innehållsförteckning